Fietsen van Praag naar Haarlem – de 2e etappe

WielrennersHaarlem/Warburg
In de winter van 2011 besloten Peter en ik om in het voorjaar van 2012 onze fietsreis die wij in 2010 hadden onderbroken, van Praag naar Haarlem, vanuit Warburg nog eens een keer af te maken. Zouden we met de trein naar het Sauerland vertrekken en dan naar Haarlem fietsen, of vanuit Haarlem naar Warburg gaan? Na overleg werd het het laatste.

Donderdag 17 mei: Afstand 120 km. Weer: bewolkt
Om 8.00 uur arriveerde Peter, zijn fiets beladen met tassen voor en achter. We hadden deze maal besloten om geen kampeerspullen mee te nemen maar in pensions en Gasthausen te overnachten, het was ons de laatste keer zo goed bevallen dat we het deze keer erin zouden houden, wel voor de eerste nacht een Stayokay in Arnhem besproken zodat we zeker van een slaapplaats waren.

De rit verliep uitsteken, rond 16.45 kwamen we daar aan. Even een paar biertjes en na ons te hebben opgefrist zijn we bij de plaatselijke Chinees gaan dineren. ‘s Nachts, doordat er veel jongelui aanwezig waren, slecht geslapen maar rond de klok van 03.00 uur werd het uiteindelijk rustig!

Vrijdag 18 mei: Afstand 90 km. Weer: bewolkt.
Na het ontbijt zaten we om 8.30 uur op de fiets om de reis te vervolgen. Met een stevige Z-O tegen beloofde het af zien te worden, we hadden gehoopt dat hij N-W zou zijn maar we hadden pech!
Aangezien we soms niet boven de 12 km. per uur kwamen schoten we maar langzaam op. Doordat er een omleiding was en we niet precies wisten hoe we moesten rijden werden we door een persoon, welke een fiets met trapondersteuning had en met ons mee reed, zodoende aardig uit de wind gehouden, 15 km. op weg geholpen!
Daarna moesten we het zelf weer doen, maar waren wel flink op weg, richting ,,Wesel”.
Deze etappe ging nl. van Arnhem via Rees naar Wesel.
‘s morgens eerst nog wel even naar ,,Ferrienhof Hadel” gebeld en een slaapplek besproken, zodat we weer een onderkomen voor de nacht hadden!
Daar aangekomen werd ons een schitterend meer persoon vakantie appartement aangeboden voor een prijsje van 25 euro incl. ontbijt p/p.

Zaterdag 19 mei: Afstand: 80 km. Weer: prachtig en warm 22 gr. Wind: ZZW
Het begon uitstekend,maar onderweg waarschijnlijk niet goed opgelet zodat we ongeveer 20 km. uit de route zaten! Na koffie te hebben gedronken werden we erop gewezen om langs het ,,Dottel kanaal” te rijden, een schitterende weg zonder auto verkeer en we hoefden amper op de route te letten. Om 16.00 uur arriveerde we in ,,Ahsen”, waar we weer van tevoren hadden gereserveerd!

Zondag 20 mei: Afstand: 80 km. Weer: zonnig en weinig wind.
Deze etappe gaat van Ahsen naar Lippenborg, een schitterende rit langs het kanaal van Dattein naar Hamm. Na Hamm gingen we toch weer de fout in wat ons anderhalf uur kostte om weer op de route te komen! Zou een Tom Tom niet de uitkomst zijn? Nadat we het aan een wielrenner duidelijk hadden gemaakt waar we heen wilde bracht hij ons weer op de juiste weg. Aangekomen in Lippenborg bij het Gasthaus was deze gesloten! Het bleek nl. dat ze middag rust hadden. Om 17.00 uur ging alles weer aan het werk en konden we er terecht. Omdat dit pension aan een doorgaande weg lag was het zeer rumoerig ook sloeg de kerkklok ieder uur zodat het een vrij onderbroken nacht werd!

Maandag 21 mei: Afstand: 70 km. Weer: zonnig
Na het ontbijt om 8.30 uur op het zadel, het beloofde een prachtige rit via het Romerdal door de weilanden en bossage te worden de wind hadden we soms tegen maar dat mocht de pret niet drukken.
Aangezien ‘s maandags de restaurants gesloten waren besloten we als lunch zelf maar iets op onze gasbrander klaar te maken het werd simpel, soep, noedels en brood (meer hadden we ook niet bij ons) het smaakte en vulde de maag!
Om 15.45 uur kwamen we in ,,Padenborg”aan.
Een redelijk goed hotel gevonden, niet je van het maar we moesten het er maar mee doen! In een plaatselijk restaurant goed gegeten ,zodat we er weer tegen konden,( na onze sobere middag maaltijd!) De binnenstad bezocht en bekeken, verder was er weinig te beleven zodat we vroeg in de mand lagen.

Dinsdag 22 mei: Afstand: 70 km. Weer: voortreffelijk
We vertokken om 8.30 uur en kwamen zonder te zoeken op de juiste route!
Een heerlijk rit door bossen en prachtige heuvelachtige weilanden, een genot om hier op de fiets doorheen te rijden. Je merkt dat je dichter bij het ,,Sauerland “ komt!
Af en toe een klimmetje maar dan ook weer even dalen.
Aangezien er geen winkels of restaurants open zijn hebben we met onze meegebrachte etenswaren, na 40 km. afgelegd te hebben, in een parkje geluncht, daarna nog even de laatste 30 km. en dan zijn we in ,,Warburg”. Hier aangekomen op een terras even een biertje gepakt, en ons pension ,, Famos schlafen” opgezocht.

Ik wil even opmerken, een van de beste pensions tot nu toe, ’s morgens werden we verrast met een heerlijk ontbijt met van alles erop en eraan (hoe kon ze het verzinnen?) en dat voor een prijs van 25 euro p/p.
Daarna naar het station voor de terugreis, per trein, naar Haarlem.
Om 10.50 uur vertrokken we, met 3 keer overstappen in Hamm, Venlo en Den Haag kwamen we om 18.19 uur aan, na een reis van 7,5 uur.

Deze fietsreis Praag-Haarlem hebben we met deze etappe naar het Sauerland ook weer afgemaakt. Gereden in twee etappes, de eerst in 14 dagen 803 kilometer en de tweede in 6 dagen 496 kilometer. Een totale afstand van 1299 kilometer.

Wat ons in 2013 te wachten staat weten we nog niet, maar Berlijn lacht ons tegemoet.